PL BIP FB

Szkoła Podstawowa Nr 18

Dąbrowa Górnicza

Światowy Dzień Wody

23 marca 2022 Autor: Agnieszka Niziórska 0 komentarzy
AUTOR TEKSTU: ANNA PASKO

 

22 marzec – Światowy Dzień Wody

W tym tygodniu w naszej szkole obchodzimy Święto Wody. Jak co roku w formie gier i zabaw uświadamiamy naszym uczniom, że woda nie jest już zasobem odnawialnym-zużywamy jej więcej, niż jest możliwe do odtworzenia. Mało tego-nasze polskie zasoby wcale nie są duże. Daje do myślenia fakt, że można je porównać z zasobami Egiptu.  Mamy najmniej wody spośród wszystkich krajów europejskich i amerykańskich, a także w porównaniu z wieloma krajami środkowej Afryki czy południowej i środkowej Azji ( https://www.ekokalendarz.pl/swiatowy-dzien-wody/)

 

W naszej szkole działają poidełka-z roku na rok obserwujemy, że coraz chętniej uczniowie z nich korzystają. Jest to świetna alternatywa i dla domowego budżetu-wystarczy zaopatrzyć dziecko w butelkę, którą mogą używać wielokrotnie lub kubeczek. Pamiętajmy, że woda z wodociągów jest czysta, zdrowa i nadaje się bezpośrednio do picia. Dzięki temu ograniczamy nasz udział w produkcji odpadów PET i konsumencki ślad wodny. W tym roku delegacja z naszej szkoły uczestniczy w wykładzie w Akademii WSB „Osobisty ślad wodny-jak go minimalizować?” prowadzonym przez bardzo znanych blogerów – Olę i Piotra Stanisławskich (prowadzą stronę Crazy Nauka, wydali książkę, regularnie popularyzują naukę w telewizji i radio).

Więcej informacji na śladu wodnego znaleźć można na stronie: https://klimada2.ios.gov.pl/slad-wodny/

Znajdziemy tu m.in. jak ograniczyć zużycie wody bezpośrednie:

  1. Zakręcając kran podczas mycia zębów i mydlenia rąk.
  2. Biorąc prysznic zamiast kąpieli w wannie (pamiętając, że podczas brania prysznica woda nie musi lecieć cały czas!).
  3. Wybierając wodooszczędne urządzenia AGD.
  4. Włączając urządzenia dopiero, gdy są zapełnione (ale nie przepełnione).
  5. Jeśli zmywasz tradycyjnie, zakręcając kran lub używając miski.
  6. Zbierając deszczówkę. Rośliny w ogrodzie bardzo ją lubią 😊

… i pośrednie (czyli wodę zużytą na wszystkich etapach jej produkcji) :

  1. Kupując tylko potrzebne rzeczy, szczególnie jedzenie.
  2. Ograniczając ilość wyrzucanego pożywienia poprzez wykorzystywanie w kuchni wszystkich dostępnych produktów, które nadają się jeszcze do spożycia.
  3. Kupując artykuły o możliwie niskim śladzie wodnym.
  4. Wybierając producentów, którzy dbają o zrównoważone zarządzanie zasobami wodnymi wykorzystywanymi w procesie produkcji.

Można także obliczyć swój ślad wodny za pomocą specjalnego kalkulatora https://waterfootprint.org/en/resources/interactive-tools/personal-water-footprint-calculator/personal-calculator-extended/ . A także świadomie podjąć kroki, bo go zmniejszyć. Nie tylko musimy uświadamiać nasze dzieci, w jaki sposób dbać o zasoby wodne, ale też przecież to my dorośli musimy przede wszystkim dawać przykład.

 

Ciekawe strony dla dorosłych i dzieci:

https://www.youtube.com/watch?v=_yxt_rK0tOc&t=93s

https://www.gov.pl/web/psse-puck/22-marca—swiatowy-dzien-wody

woda-kolorowanka

oszczedzaj-wode

labirynt-woda

girlanda-dzien-wody

dyplom-przyjaciela-wody

Kategoria: Z życia szkoły

Skip to content