Światowy Dzień Wody
AUTOR TEKSTU: ANNA PASKO
22 marzec – Światowy Dzień Wody
W tym tygodniu w naszej szkole obchodzimy Święto Wody. Jak co roku w formie gier i zabaw uświadamiamy naszym uczniom, że woda nie jest już zasobem odnawialnym-zużywamy jej więcej, niż jest możliwe do odtworzenia. Mało tego-nasze polskie zasoby wcale nie są duże. Daje do myślenia fakt, że można je porównać z zasobami Egiptu. Mamy najmniej wody spośród wszystkich krajów europejskich i amerykańskich, a także w porównaniu z wieloma krajami środkowej Afryki czy południowej i środkowej Azji ( https://www.ekokalendarz.pl/swiatowy-dzien-wody/)
W naszej szkole działają poidełka-z roku na rok obserwujemy, że coraz chętniej uczniowie z nich korzystają. Jest to świetna alternatywa i dla domowego budżetu-wystarczy zaopatrzyć dziecko w butelkę, którą mogą używać wielokrotnie lub kubeczek. Pamiętajmy, że woda z wodociągów jest czysta, zdrowa i nadaje się bezpośrednio do picia. Dzięki temu ograniczamy nasz udział w produkcji odpadów PET i konsumencki ślad wodny. W tym roku delegacja z naszej szkoły uczestniczy w wykładzie w Akademii WSB „Osobisty ślad wodny-jak go minimalizować?” prowadzonym przez bardzo znanych blogerów – Olę i Piotra Stanisławskich (prowadzą stronę Crazy Nauka, wydali książkę, regularnie popularyzują naukę w telewizji i radio).
Więcej informacji na śladu wodnego znaleźć można na stronie: https://klimada2.ios.gov.pl/slad-wodny/
Znajdziemy tu m.in. jak ograniczyć zużycie wody bezpośrednie:
- Zakręcając kran podczas mycia zębów i mydlenia rąk.
- Biorąc prysznic zamiast kąpieli w wannie (pamiętając, że podczas brania prysznica woda nie musi lecieć cały czas!).
- Wybierając wodooszczędne urządzenia AGD.
- Włączając urządzenia dopiero, gdy są zapełnione (ale nie przepełnione).
- Jeśli zmywasz tradycyjnie, zakręcając kran lub używając miski.
- Zbierając deszczówkę. Rośliny w ogrodzie bardzo ją lubią 😊
… i pośrednie (czyli wodę zużytą na wszystkich etapach jej produkcji) :
- Kupując tylko potrzebne rzeczy, szczególnie jedzenie.
- Ograniczając ilość wyrzucanego pożywienia poprzez wykorzystywanie w kuchni wszystkich dostępnych produktów, które nadają się jeszcze do spożycia.
- Kupując artykuły o możliwie niskim śladzie wodnym.
- Wybierając producentów, którzy dbają o zrównoważone zarządzanie zasobami wodnymi wykorzystywanymi w procesie produkcji.
Można także obliczyć swój ślad wodny za pomocą specjalnego kalkulatora https://waterfootprint.org/en/resources/interactive-tools/personal-water-footprint-calculator/personal-calculator-extended/ . A także świadomie podjąć kroki, bo go zmniejszyć. Nie tylko musimy uświadamiać nasze dzieci, w jaki sposób dbać o zasoby wodne, ale też przecież to my dorośli musimy przede wszystkim dawać przykład.
Ciekawe strony dla dorosłych i dzieci:
https://www.youtube.com/watch?v=_yxt_rK0tOc&t=93s
https://www.gov.pl/web/psse-puck/22-marca—swiatowy-dzien-wody